Zadzwoń 0048 533 410 388
Wygoda 7, 28-313 Imielno
kontakt@bezcieniowa.pl

Zdjęcia do sklepu internetowego – oferta packshotów i Często zadawane pytania odnośnie zdjęć



W naszym studio fotografii oferujemy wykonywanie zdjęć produktowych do sklepów internetowych.
Zapraszamy do zapoznania się z naszym cennikiem oraz portfolio w menu na górze.

Ten artykuł ma charakter odpowiedzi na często zadawane nam pytania.
Zachęcamy do skorzystania ze spisu treści aby pominąć kwestie dla Ciebie oczywiste.

Spis treści

Własne, czy Cudze zdjęcia na sklepie internetowym? Plusy i minusy obu rozwiązań.

Niemal w każdym przypadku można wykonać własne zdjęcia do sklepu, nie zawsze jednak ma to sens.

Własne zdjęcia najczęściej zamawiają producenci. Przyczyna jest oczywista. Ważne jest utrzymanie wysokiej jakości zdjęć i jednolite prezentowanie grup produktów.

Własne zdjęcia są również wartościowe gdy chcesz się wyróżnić na tle konkurencji. Zdjęcia i szata graficzna sklepu internetowego są jak strój wyjściowy – warto pokazać się z dobrej strony.

Własnymi zdjęciami możesz dowolnie zarządzać (edytować je, tworzyć bogate grafiki do internetu lub do katalogów) i wykorzystywać w różnych materiałach – nawet w druku, który wymaga wysokiej rozdzielczość zdjęcia.

Cudze zdjęcia zdobędziesz z internetu lub bezpośrednio od producenta/dystrybutora, ale musisz uważać na prawa autorskie. Obecnie wiele sklepów niestety nie martwi się konsekwencjami, niemniej sami byliśmy obserwatorami kilku sporów sądowych (a nawet roszczeń które zostały rozwiązane polubownie w cenie 300 zł za wykorzystanie jednego zdjęcia).

Dlatego należy upewnić się, że:

  • możesz używać ich komercyjnie – czasem będziesz musiał zakupić licencję do zdjęć. Czasowa licencja zwykle wychodzi drożej niż wykonanie własnych zdjęć produktowych.
  • nie mają znaków wodnych ani danych EXIF / IPTC o autorstwie pliku (takie metadane mogą wskazywać na firmę konkurencji)
  • są odpowiednio dobrej jakości dla Twojego sklepu internetowego lub innych grafik internetowych lub analogowych (w druku).

Jeśli jedyne zdjęcia jakie możesz zdobyć o danym produkcie są bardzo słabej jakości i nie masz środków by wykonać profesjonalne fotografie najlepszym rozwiązaniem będzie wykonanie tymczasowo jakichkolwiek własnych zdjęć – aż produkty nie zarobią na siebie na tyle, by móc później zlecić lepsze zdjęcia. Jeśli potrzebujesz ulepszenia fotografii, zawsze możesz zlecić nam ich retusz aby lepiej wyglądały.

Kiedy warto zamówić lub wykonać własne zdjęcia?

  • Gdy nie dysponujesz odpowiednio dobrymi grafikami od producenta (na przykład gdy są nieatrakcyjne, albo za małe i w Twoim sklepie widać pixele na fotografiach)
  • Gdy dostępne są jedynie zdjęcia ze znakami wodnymi
  • Gdy sprzedawany produkt różni się od tego na zdjęciach. Klienci zwracają uwagę na szczegóły i nawet drobne różnice kwalifikują produkt do zwrotu na mocy niezgodności zamówienia ze zdjęciem – mimo iż wiele osób kwestionuje tezę, iż zdjęcie nie ma znaczenia, a najważniejszy jest opis produktu. Drugi argument jest jeszcze bardziej drastyczny, choć niezauważalny – klienci znacznie mniej chętnie kupują produkty do których mają wątpliwości. Co gorsza, raptem kilka osób na 100 zdecyduje się zapytać o szczegóły związane z produktem. Pracownicy sklepu internetowego powinni od razu korygować opisy i zlecać poprawki do zdjęć.
  • Kiedy chcemy podkreślić tony naszej marki, albo po prostu mieć profesjonalne fotografie produktów.

Wykonać zdjęcia samemu, czy zamówić?

Pierwszy temat jest szeroki i nie chcemy go tu opisywać (w internecie znajdziecie Państwo kilka sensownych poradników; i niestety setki nic nie wnoszących artykułów…). Na marginesie chcemy wtrącić, że dobre fotografie produktowe to nie tylko umiejętności, ale też sprzęt (którego ceny zaczynają się od 5 cyfr w złotówkach).

Natomiast jeśli chcesz zamówić zdjęcia do sklepu, z pewnością zainteresuje Cię poniższy akapit.

Chcesz zamówić zdjęcia do sklepu internetowego?

Uzyskaj 10% zniżki na zamówienie packshotów u nas.

Jak to działa? Zadzwoń lub napisz jakie zdjęcia chciałbyś zamówić i ile sztuk. Po ustaleniu szczegółów prześlemy Ci wycenę do akceptacji. A wtedy Ty użyjesz hasła: „Poproszę o stolicę Maroka 2022” i otrzymasz dodatkowe 10% zniżki. Będziemy wiedzieli, że jesteś naszym czytelnikiem i obniżymy Ci cenę zamówienia. Będziesz mieć gwarancję, że to autentyczny rabat, a nie rabat od sztucznie zawyżonej ceny.

A jeśli nie chcesz kombinować i nam ufasz, to po prostu podaj hasło od razu. Cenimy sobie partnerskie relacje.

Czy oryginalne zdjęcia produktów są lepiej widziane w oczach wyszukiwarki Google?

Nie ma do końca jednoznacznej odpowiedzi, bo wiele zależy od stale zmieniających się algorytmów wyszukiwarki Google.

Niemniej jeżeli obserwujecie Państwo wartościowy ruch na Waszej stronie w Google Grafika, lub na większości zapytań wyświetlają się Rich Snippets z Waszymi atrakcyjnymi zdjęciami jest to sygnał, że zdecydowanie warto ulepszyć swój sklep o unikatowe zdjęcia.

Również warto zadbać o zdjęcia, kiedy w Googlach wyświetlają się zdjęcia konkurencyjnych sklepów, a naszych zdjęć tam nie widać, mimo iż jesteśmy zaraz obok konkurencji.

Jak chronić się przed kradzieżą zdjęć produktów

Skuteczna ochrona niestety nie istnieje. Za to jest wiele opcji zabezpieczenia swoich zdjęć.

Powiedzmy, że każdy poziom zabezpieczeń działa jak sito – chroni przed niewiedzą potencjalnych złodziei. Wiele osób kopiujących zdjęcia po prostu pobiera je od konkurencji. Jeśli są to zdjęcia udostępnione przez producenta zwykle będzie to akceptowalne.

Możemy:

  • uniemożliwić klikanie na zdjęcia prawym przyciskiem myszy (minusem jest utrudnione pobieranie zdjęć przez klientów, gdy na przykład chcą podzielić się zdjęciem z kimś innym, albo pobrać je na komputer, czy telefon)
  • ukryć samo zdjęcie w kodzie strony tak by trudniej było je pobrać (jak to robi chociażby Instagram)
  • dodać znak wodny na zdjęciach (zwykle jest to najlepsza i najprostsza metoda ochrony, ale nie zawsze akceptowalna)
  • dodać skrypt uniemożliwiający pobieranie plików graficznych z naszej strony

Niestety trzy wymienione sposoby wymagają kosztownej ingerencji programisty i mogą być niewygodne dla naszych klientów.

Nadal jednak nie unikniemy sytuacji, gdy złodziej będzie umiał obejść nasze zabezpieczenia albo po prostu wykona zdjęcie naszej fotografii (czyli zrobi print screena). Wtedy pozostaje nam kontakt z osobą naruszającą nasze prawa i ewentualna droga sądowa.

Jeżeli zaś nie ma kontaktu z podmiotem naruszającym zdjęcia (albo inne treści) warto zgłosić ukradzione materiały do Google – służy do tego formularz DMCA: https://support.google.com/legal/troubleshooter/1114905?hl=pl

Jak sprawdzić czy ktoś nie kradnie naszych zdjęć produktowych?

Niestety jest do dość żmudny proces, wymagający powtarzania go. Po prostu wchodzimy w Google Grafika i szukamy z pomocą naszych zdjęć, czy ktoś użył je na swoich stronach internetowych.

Proces jest czasochłonny, ale warto go wykonywać co jakiś czas, jeśli zależy Ci na unikatowości.

Działanie to można po części zautomatyzować korzystając z programu www.copytrack.com

Pozwala on na regularne sprawdzania 500 przesłanych przez nas zdjęć. Nie jest to wiele, ale zawsze coś. Minusem jest koszt programu.

Jak przygotować zdjęcia do sklepu internetowego?

Warto trzymać się dwóch zasad, które opisujemy niżej:

  • zunifikować wymiary zdjęć produktów i trzymać się ich odpowiedniej wielkości
  • kompresować zdjęcia produktów balansując pomiędzy wagą pliku, a jego jakością wizualną

Należy podkreślić, że wszystkie poniższe wymagania warto wdrożyć jeśli Twój silnik sklepu na to pozwala. W tym temacie warto skontaktować się z programistą lub wsparciem technicznym platformy sklepu.

Jakie są najlepsze wymiary zdjęć produktów?

Zależy to ściśle od sklepu internetowego.

Większość zdjęć w sklepach jest kwadratowa (proporcje 1:1) i najczęściej sklepy takie właśnie proporcje obsługują bez problemu. Możemy wstawić duże zdjęcie i wtedy sklep automatycznie ustawi mu odpowiednie rozmiary by dopasować do zdjęcia.

Rada: warto aby wszystkie zdjęcia w sklepie miały te same proporcje. Unikniesz wtedy dziwnych układów zdjęć, dużych pasków tła pomiędzy zdjęciami – w przypadku gdy silnik sklepu odpowiednio nie przycina miniaturek.

Ważne:

Generalna zasada mówi, że należy wstawiać zdjęcia do sklepu internetowego w takim rozmiarze, w jakim są wyświetlane.

Co to oznacza?

Załóżmy, że w naszym sklepie miniaturki zdjęć mają 430 x 430 pixele

(jak to sprawdzić? w przeglądarce internetowej naciśnij prawy przycisk myszy na zdjęciu i wybierz na dole opcję Zbadaj. Następnie na dolnym pasku ikon wybierz pierwszą ikonę z lewej, po czym najedź na zdjęcie produktu. Zobaczysz wymiary wskazanego zdjęcia.)

powyżej – ikona pozwalająca wskazać na zdjęcie
wielkość zdjęcia
powyżej – na czerwono zaznaczone wyświetlane wymiary zdjęcia na sklepie internetowym

Jak widać na obrazku wyświetlany obraz ma wielkość 430 x 430 pixeli, mimo iż na stronę załadowane jest zdjęcie o wielkości 500 x 500 pixeli. Każde większe zdjęcie byłoby również zmniejszone do wskazanych wyżej wymiarów.

Jeśli zdjęcia się powiększają po kliknięciu, warto by miały przynajmniej wymiary 1000 x 1000 pixeli. To dobra wartość pozwalająca zobaczyć detale. Jest ona też przyjazna dla czasu ładowania się naszej strony internetowej bo nie waży więcej niż 400 kilobajtów.

Dbaj o jak najniższą „wagę” zdjęć w sklepie internetowym – czyli dlaczego warto kompresować zdjęcia

Chodzi tu o rozmiar każdego pliku graficznego w kilobajtach.

Aby strona internetowa działała jak najszybciej powinniśmy ładować jak najlżejsze zdjęcia. Obrazy o wielkości 4000 x 4000 pixeli, ważące kilka Megabajtów będą zdecydowanie za duże. Część osób będzie czekać na załadowanie produktu o kilka(-naście!) sekund za długo.

Dlatego na sklep należy przesyłać zdjęcia dopasowane do wyświetlanych plików.

Warto również zastanowić się nad kompresją zdjęć. To zmniejsza ich wagę pliku z minimalnym lub niewidocznym spadkiem jakości.

Polecamy spróbować na żywo w programie https://shortpixel.com/online-image-compression

Jest to bezpłatny program, w którym po przesłaniu zdjęć zobaczysz o ile zmniejszyła się waga pliku, a także jaka jest różnica wizualna. Jeśli jest ona znacząca należy zmniejszyć poziom kompresji aby uzyskać lepszy obraz.

Różnice wizualne w kompresji zdjęć widać głównie w przejściach tonalnych (gradientach) lub bogatych kolorystycznie produktach. Jeśli widać nieciekawe artefakty graficzne (takie brzydkie plamy) warto zostać przy oryginalnym zdjęciu.

Wielkość zdjęć gdy chcesz reklamować się w reklamach produktowych Google

Zaczniemy od tego, że wytyczne Google stale się zmieniają – aktualne wymagania znajdziesz na tej stronie: https://support.google.com/merchants/answer/6324350?hl=pl

Google w swoich wytycznych dla reklam produktowych (Google Shopping) rekomenduje stosowanie zdjęć:

  • Zdjęcia produktów innych niż odzież: co najmniej 100 x 100 pikseli.
  • Zdjęcia odzieży: co najmniej 250 x 250 pikseli.
  • Żadne zdjęcie nie może mieć więcej niż 64 megapikseli.
  • Żadne zdjęcie nie może mieć więcej niż 16 MB.

Zdjęcia muszą być na neutralnym, jednobarwnym, niekoniecznie białym tle.

Nie mogą też zawierać napisów i dodatków graficznych (np. znaczków super cena, darmowa dostawa)

Warto spełniać te wytyczne, bo obecnie reklamy Zakupy Google generują często jedne z najwyższych przychodów w sklepach (to nasza opinia na podstawie rozmów z klientami za rok 2021).

Jeśli nie chcesz tworzyć własnych zdjęć, to skąd wziąć zdjęcia do sklepu internetowego?

Niestety jedyną sensowną opcją jest pozyskiwanie zdjęć od producentów i dystrybutorów. Dobrze jest mieć zgodę na e-mailu.

Wszystkie pozostałe opcje, typu kopiowanie zdjęć od konkurencji nie są do końca legalne. Bo producent może udostępniać te zdjęcia tylko jednemu podmiotowi, albo udzielać ich na zasadzie licencji.

Jeśli znalazłeś gdzieś informację, że warto brać zdjęcia ze stocka to zdecydowanie ją odradzamy. Będą to zwyczajnie inne zdjęcia i „szkoda prądu” na takie działanie.

Jakie są sprawdzone metody na prezentację ubrań w internecie?

Najpopularniejszą metodą jest wykonywanie zdjęć produktowych typu duch. To zdjęcia na niewidocznym manekinie, które podkreślają kształt ubrania, a zarazem są packshotem, czyli zdjęciem na białym tle (lub innym neutralnym). Tego rodzaju zdjęcia produktowe zamawia większość naszych klientów.

Uzupełnieniem kolekcji są z pewnością zdjęcia na modelu/modelce. Mimo, że duża część sklepów korzysta ze zdjęć na osobach, packshoty zawsze im towarzyszom.

Kolejne formy to zdjęcia na wieszaku oraz ułożone na podłożu – flatshot

Wszystkie te zdjęcia możesz zamówić u nas. Realizacje znajdziesz w dziale zdjęcia ubrań

PS: zobacz jak zdobyć 10% rabatu

Czy warto inwestować w zdjęcia 360°

Każdy przedsiębiorca wie, że inwestycja musi się opłacać. Zatem podstawowe pytanie brzmi: „co nam dadzą zdjęcia 360”?

Z naszego doświadczenia wynika, że większość branż nie potrzebuje zdjęć 360, bo są one kosztownym dodatkiem do fotografii produktowej – tym bardziej, że w internecie nadal dominują zdjęcia jednego ujęcia.

Kolejny minus, tym razem mniejszej wagi, polega na tym, że na sklepie musisz posiadać odpowiednie oprogramowanie które poprawnie będzie wyświetlać takie zdjęcia – najlepiej z możliwością kontroli przez użytkownika. Prostszym sposobem jest prezentowanie filmu złożonego ze zdjęć 360 – zwykle filmy można eksponować bez problemu we większości nowoczesnych silników sklepowych.

Pamiętajmy także o tym, że aplikacja do odtwarzania zdjęć 360 waży kolejne kilobajty podczas ładowania się strony naszego produktu. Osoby z wolniejszym internetem, ograniczonym jego dostępem mobilnym mogą dłużej czekać na załadowanie się całej strony. Dlatego tego rodzaju zdjęcia powinny ładować się ostatnie lub włączać dopiero po uruchomieniu zdjęcia 3D.

Zdjęcia 360 z pewnością są przydatne przy sprzedaży produktów technicznych, których istotne detale umieszczone są w widoczny sposób na całym przedmiocie. Z produktów o charakterze konsumenckim będą to na przykład laptopy, samochody, aparaty, a także broń. Warto także je stosować w sprzedaży wyrobów luksusowych, których marża jest na tyle duża, że koszt wytworzenia zdjęć będzie znikomym ułamkiem kosztów.

Oczywisty argument to wyróżnienie się na tle konkurencji, która takich zdjęć nie oferuje.

Plusy

  • atrakcyjne zaprezentowanie produkty
  • możliwość ukazania wszystkich detali
  • kontrola użytkownika przy obracaniu zdjęcia (jeśli jest możliwa)

Minusy

  • wysoka cena za produkt
  • wymaga instalacji dodatkowego oprogramowania na sklepie
  • część telefonów nadal ma problemy z obsługą formatów 360, przez co ten format może rodzić frustrację, albo spowalniać ładowanie strony z produktem
  • mogą spowalniać stronę produktu gdy użytkownik ma gorszy internet

zobacz cennik i realizacje
Przejdź do początku strony